Armenian

Turkisk-armeniska film fångas upp i gränsen problem

ANKARA – Även om Turkiet och Armenien ta steg mot en normalisering, en dokumentär av en grupp turkiska och armeniska filmskapare får fångas upp att göra med gränsen förordningar i de båda länderna. Men den filmskapare inte ge upp och skjuta sin film, hålla fast vid namnet ”Aras dokumentär,” nu namnet på en ung turkisk karaktär i stället för floden

Turkisk-armeniska film fångas upp i gränsen problem ”Aras dokumentär” projekt, ett försök att symbolisera de gemensamma värderingarna i Turkiet och Armenien genom en film med sig sin del av floden, har fångats upp i lagar som förbjuder verksamhet längs den gemensamma gränsen markeras med Aras Älv.

Platsen för den historiska Ani Ruins, planeras som en viktig inställning för dokumentär, var också läggas till en lista av mycket känsliga områden som måste bort från filmskapare ”ursprungliga planerna. Trots hinder som härrör från välkända politiska förevändningar att ha hållit två nationer åtskilda under flera årtionden, de filmskapare fastnat för rubriken ”Aras dokumentär,” som nu återspeglas i namnet på en ung turkisk påhittad karaktär i filmen: s förnyade scenario.

Efter september: s fotboll diplomati mellan Ankara och Jerevan som markerade början på en ny era, filmskapare från de båda länderna som har gått samman för att producera en dokumentär förmedla sina hopp om en fortsatt töväder i relationerna. Den dokumentära projektet, som sponsras av den amerikanska ambassaden i Ankara, Turkiets armeniska Business Development rådet, eller TABDC, och den armeniska Marketing Association, var att visa övergången från vinter till sommar i Aras River regionen och smältning av fryst vatten, symboliserar isbrytande ansträngningar mellan de båda länderna.

Men under den andra omgången av preparat i Jerevan i förra veckan, filmskapare fick höra att skjuta i Aras regionen var omöjligt eftersom det låg på gränsen säkerhetszonen och posten var förbjudet enligt både turkiska och armeniska lagar.

”Tanken var att använda Aras River som en samlande symbol för att påminna människor med gemensamma värderingar och liknande livsstil på båda sidor om floden. Men tyvärr står vi inför det faktum att de Aras River är en mycket verklig och tjocka gränsen som skiljer människor, lämnar inget utrymme för kommunikation och samverkan, ”Nergis Öztürk, styrelseledamot i TABDC, berättade Hürriyet Dagens Nyheter & Economic Review. Därför vår film teamet var tvungna att revidera det scenario, sade hon, och noterade andra problem de har stött på under sin vistelse i Jerevan.

Ani ruiner en annan röd linje
Mitt stora intresse från armenierna, det skriftliga grupp höll en presskonferens att Öztürk sa var ett test för att se hur svårt deras uppgift skulle bli. Den Ani ruiner, de flesta som är belägna i den östra provinsen Kars, betraktas som den antika huvudstaden av armenier, skulle bli en annan viktig plats i dokumentären. När film-team har ställt frågor om var Ani Ruins skulle avbildas som ligger, det skriftliga team beslutat att undvika att skjuta i historiskt kontroversiella områden.

Vad finns kvar i det scenario som symboliska geografi är Akhdamar Island cirka tre kilometer från kusten i Lake Van, känd för en gammal armeniska kyrkan nyligen restaurerats av Turkiet i april förra året som en del av arbetet för försoning. Akhdamar Island kommer inte bara att vara på den plats där den sista scenen av dokumentär, men också inspirera till namnet på den kvinnliga karaktären ”Tamara”.

Enligt den berömda armeniska historien, en prinsessa som heter Tamar bodde på ön och var kär i en vanligare. Denna pojke skulle simma från fastlandet till ön varje natt, vägledas av ett ljus hon tänd på honom. Hennes far lärde av pojkens besök och en natt som hon väntade på sin älskare att komma fram han slog sönder hennes ljus lämnar pojken i mitten av sjön utan en vägledning för att indikera vilken riktning de ska simma. De säger att hans döende rop av ”Akh, Tamar” (Åh, Tamar) kan fortfarande höras på natten.

Inom dokumentär, Tamara är en ung armeniska arkitekt arbetar på en fördämning projekt som skall byggas vid floden Aras. Samtidigt som söker efter information på Internet hon finner ett konsultföretag baserat i Turkiet som erbjuder expertis på liknande projekt. Som Tamara telefoner antalet tillgängliga på Internet, en ung man vid namn Aras svarar. Detta är hur filmen börjar, att kombinera ett modernt älskar affären med en historisk konfrontation mellan de båda kopplas nationer. Även Tamara och Aras lära känna varandra, båda också börjar upptäcka det andra landet, vilket har varit ett mysterium för dem och ett nej post zon. Slutligen Aras uppmanar Tamara till Turkiet för en resa som kommer att sluta på Akhdamar Island. Den skriftliga delen av filmen är i intervjuer och referat från historiska och aktuella utvecklingen.

Gul brud
Den berömda folksong ”Yellow Bride”, som hävdas av både turkar och armenier, är planerad för att ingå i soundtrack till filmen. ”Gul Bride” har också spelat på middag värd armeniska Serge Sarkisian under president Abdullah Gül landmärke resa till Jerevan den 6 september.

Både filmskapare och sponsorer avstått från att göra politiska uttalanden, med en fast linje på 1915 händelser och andra kontroversiella ämnen som har förgiftat relationerna mellan Turkiet och Armenien. Gruppen sade att delta i den senaste tidens debatt som startades genom ursäkt kampanj skulle överskugga deras slutgiltiga mål.

”Vi har aldrig råkat i politiska diskussioner. Politiker redan göra detta. Vi är människor. Vi vill göra något annorlunda, något som aldrig har gjort förut” Nergis Öztürk SA

Powered by ScribeFire.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: