Armenian

Kina och den kinesiska enligt 5-13th Century Klassisk armeniska Källor.

Posted in armenia by armiks on 2009/01/18
China and the Chinese according to 5-13th Century Classical Armenian Sources

Hänvisningar till Kina och den kinesiska finns utspridda över hela armeniska historiska källor i 5-13-talen. De referenser som inte är många, är av två huvudtyper: de som tillhandahåller geografisk information om Kina, och de som nämner Kina i samband med en av Armenien mest kända ståtlig familjer, Mamikonean hus. Flera Armenists har granskat information om Kina i källor. Bland dem finns N. Adontz (1), M. Toumanean (2), C. Toumanoff (3), och nu senast, H. Svazyan (4). Några av dessa forskare har fokuserat sina studier för att fastställa den geografiska placeringen av ”mark som ägs av Chenk”, andra har tagit upp förhållandet mellan Mamikonean hus och dess påstådda kinesiska progenitorceller. Den nu publicerade studien kommer att undersöka både den geografiska information om Kina, och frågan om kinesiskt ursprung i Mamikoneans.

Den första av de armeniska geografiska hänvisningar till Kina visas i geografi skrivet i den 7: e århundradet av det armeniska matematiker, Anania av Shirak. Även om Anania geografi är i första hand sysselsatt med Armenien, det också kortfattat beskriver andra länder. En översättning av entry # 37 följande sätt:

37. Siwnika, som är Chenk ”, är ett land i Asien, öster om Skytien. I väster gränsar Skytien, i norr och öster, det okänt land, i söder, den landar i Indien och i Siwnets’ik ”. Chenastan är ett land med stora slätter som bebos av 29 människor, av vilka en, [bostad] av okänt land, praktiserar kannibalism. Det finns sex bergen. Kanel och kanel-bark finns det från Kasia berg, som är skiwt’ikon (?) Som är en fysisk Fiery-röd färg. Det finns monster, mysk, många påfåglar och andra ätbara fåglar. Och obegränsade mängder av saffran finns det, till den grad att om någon gick jakt, klädda i vitt, monterad på en vit häst och med en vit falk, då han återvände han skulle vara helt täckta med gult. En stor del av silke finns där, och det är av bättre kvalitet än silke från något annat land. Därmed invånarna i landet är rikt på artfully gjort silks. Deras kung är Chenbakur som är bosatt i staden Siwra, som ligger i sydöstra når i marken (5).

Den andra referensen till delstaten Chenk ”visas i kapitel elva av historia Ghewond (8:e-talet), och beskriver en kanske fantasifulla olyckor som har inträffat under perioden 705-715. Enligt Ghewond, en arabisk allmänna lovat kalifen att han skulle bli kung av Chenk ”biflod. Den allmänna Mahmet vänster Damaskus och ”leds österut passerar Asorestan genom landet Persien, genom Khurasan, och han fortsatte tills han kommit fram till en del av marken på Chenk”. Han encamped av bankerna av en mycket mäktig flod kallas Botis ”(6).

Den allmänna skickade sedan ett förolämpande brev till kungen krävande skatter och 30000 oskulder. Använda en strategem, den Chenk ”härskare dolda 30000 krigare i omfattas sedans. Vid lämpligt tillfälle soldaterna sprang ut och massakrerade araberna (7). Genom en alltför Iitteral tolkning av denna text, den Armenist H. Svazyan slutsatsen att delstaten Chenk ”var inte Kina, men området mellan Amu-Darja och Syr-Darja floder, centrerad på Samarqand (antika Bactria) (8).

Den tredje geografiska hänvisning finns i 13: e århundradet Geografi tillskrivas Vardan Arewelts’i (d. 1270-71). Beskriver mark öster om Iran, Vardan nämner ett land kallas Chinumachin med staden Xat’a där – mycket i den tradition av medeltida undrar-berättelserna om Prester John – befolkningen var kristna. Öster om Chinumachin var det land där den Kushans och sedan delstaten Chenk ”varifrån, Vardan staterna, Mamikoneans kom (9). Enligt Vardan, folk Chenk ”var så rika att även vanliga människor klädda i siden (10).

En annan medeltida armeniska geograf, Het’um historikern, har en noggrannare och mer färgglad konto. Detta visas i kapitel ett av hans historia av tatarer, skriven i början av 14:e-talet:

Konungariket Cathay är den mest ädla och rika rike i världen. Det är fullt med folk och gränslös prakt, och är belägen vid stranden av oceanen. Det finns så många öar i havet att det är omöjligt att räkna dem. Nu människor är rika med oräkneliga lyx och skatter. Posten som hämtar en stor pris där, och är uppskattade, är olivolja, som den kungar och stormän har hållit med stor omsorg, som en viktig medicin.

I samma rike av Cathay finns många konstiga djur som jag inte beskriva. Människor i dessa delar är kreativa och mycket smart, och därmed de har för lite hänsyn till alla andra människors [resultat] i alla konsten och vetenskapen. De hävdar att de själva är de enda som ser med två ögon, medan Latins se med, men ett öga, och andra folk är blinda. Och deras ord är verifierad av det faktum att de i allmänhet om andra folk som idioter. För en sådan mängd skiftande och marvelous varor med indescribably grannlaga arbete tas från den rike, att det inte finns någon som finns som kan matcha sådana varor i skalor.

Människorna i det här landet är varken stark krigare eller modig, men de är mest subtila och smarta och på detta sätt de ofta har discomfited och övervinna sina fiender med hjälp av sina motorer. De har många typer av vapen hittades inte bland andra folk. Nu är pengarna som detta folk använder är gjorda av starr, med en kvadratisk form, och bär den kungliga stämpel. Pengarna värde bestäms på grundval av den stämpel. Om pengarna blir slitna genom ålder, de tar den till Royal Court och utbyte för nya pengar. De gör fartyg och andra prydnadsföremål av guld och andra metaller.

Om detta rike är det sagt att Cathay var samtida med världens skapelse, för, som är relaterad till dess öster finns det ingen mänsklig boning. På västra det är kantad av Konungariket Tjära, i norr av den Pelchean öknen, i söder är de tidigare nämnda öar i oceanen (11).

Den geografiska källor anses ovan är, relativt sett, sen källor (7, 8: e, sent 13, tidigt 14:e århundraden). Det finns flera tidigare klassisk armeniska källor som innehåller hänvisningar till Kina, eller snarare, att de kinesiska ursprung i en stor armenisk familj. Källorna i fråga finns två 5-6:e talet sammanställningar, de anonyma så kallade primära historia Armenien, och historia P’awstos Buzand. Enligt den primära historia, i början av 200: s AD två söner en viktig kinesiska ädla uppror mot Chenbakur, kejsaren av Kina, som var sin halv-bror. När upproret misslyckades, de flydde för tillflykt till andel kungen av Iran. Men kejsaren av Kina krävt att rebellerna att skickas hem för att ställas inför rätta. Den andel kung, inte vill döda flyktingar, men vill LUGNA Chenbakur, skickade de två rebellerna, som heter Mamik och Konak, till Armenien i väster (12).

Den kinesiska ursprung i Mamikoneans är hänvisade till två gånger i den 5: e århundradets historia Armenien genom P’awstos Buzand. I första hand är det armeniska kungen Pap (AD 367-374) berättade prins Mushegh Mamikonean att Mamikoneans var som respekt-värd som den armeniska kungliga huset själv. För, säger han, ”deras förfäder lämnade KUNGAMAKT av marken på Chenk”, och kom till våra förfäder [i Armenien] (13). Den andra referensen till den kinesiska anor i Mamikoneans visas senare i samma historia. I detta episod, den Mamikonean prinsen Manuel djärvt informerade kung Varazdat Armenien (374-378) att Mamikoneans inte var vassals av kungahuset, men dess jämlikar. ”Av”, sade han, ”våra förfäder var kungar i delstaten Chen . På grund av ett gräl mellan bröderna, för att förhindra stora. blodsutgjutelse vi lämnade [att mark]. Och att hitta resten stoppade vi här [i Armenien] (14).

Armenists har tolkat informationen som finns i den primära historia och i P’aswtos på olika sätt. Till exempel, Nicholas Adontz 1908 spekulerats i att när de tidiga källor talade om ”den Chenk” ”De hänvisade inte till den kinesiska, men till Tzans, en krigisk människor i Kaukasus som bodde nära Mamikoneans” ärftlig landar i nordvästra Armenien. Han härstammar namnet Mamikonean från georgiska mamma (vilket betyder ”pappa”) plus den armeniska deminuitive slutar IK (15). Adontz ifrågasattes av Michael Toumanean som i en artikel som publicerades år 1911, syftade till att identifiera armeniska Chenk ”med hus av Cheng som styrde söder om Lo Yang i 5-4th-talet f Kr

Enligt Toumanean, den Mamikonean utvandring från Cheng ägde rum omkring 221 f.Kr., vid tidpunkten för Qin erövringar, när Man människor utvisas. Att Toumanean, namnet Mamikonean härrör från Gun-Man eller Xu-Gun Mannen som var den ärftliga titeln på chefen för hus av Cheng (16). The Orientalist H. Sköld 1925 ansåg att Chenk ”var inte kinesiska, men en turkisk grupp bostaden av Syr-Darja River (17). H. Svazyan, som placerat Chenk ”mellan Amu-Darja och Syr-Darja floder, föreslog att Mamikoneans kan ha kommit från Bactria (18). Slutligen, Cyril Toumanoff påpekade att Mamikoneans påstående av exotiska kungliga ursprung var inget ovanligt inom den armeniska politiska verkligheten. För andra familjer också hävdade särskiljningsförmåga utländska ursprung. Den Bagratids, till exempel ansåg sig ättlingar till Bibelns kung David i Israel, medan Artsrunids hävdade härkomst från det gamla Assyriska kungar (19). Trots Toumanoff konstaterar att Mamikonean legend handlar om Kina, även om legenden kan inte vara sant (20).

Ursprunget för de Mamikoneans förblir en fråga för debatt som förmodligen inte kommer att slutgiltigt lösas – åtminstone med den för närvarande tillgängliga armeniska historiska källor (21). När det gäller den geografiska källor, för dem Kina var ett land med fantastiska rikedomar, erkänd, men inte kända.

Illustrerad historia armenierna i Kina, 1919-1945

Virginia Meltickian i Fresno, Kalifornien, har donerat ett arkiv med bilder och artiklar om det armeniska samfundet i Kina. Hennes ”Memory” Album omfattar tidsperioden från början av förra seklet till 1950-talet, när armenierna var tvungen att lämna Kina på grund av förändringar i den politiska situationen i landet. Vissa armenierna gick till Armenien, andra till Australien, Kanada, Sydamerika, Europa och USA.

Två familjer utöver Virginia Meltickian var att ge dessa bilder: Mrs Natalia (Azatian) Lukin i Sao Paulo, Brasilien och Mrs Vartanoush Kassiants San Francisco, Kalifornien.

Av Virginia Meltickian

Armenier bott i Kina långt innan det tjugonde århundradet, men eftersom det tjugonde århundradet gav oss de första folkmord, följt av den ryska revolutionen, våra människor flytt sina hem i Turkiet och ryska Armenien. Den enda tillgängliga vägen var via Trans-Siberian järnvägen hela vägen till Manchuriet, den nordliga provinsen i Kina.

Dessa armenier har överlevt folkmordet, världen depression av 1930-talet, den japanska ockupationen av Manchuriet 1932 och övertagandet av land av Kinas kommunistiska armé-Det Paludiun, dvs den åttonde armén, under ledning av Mao-Tse-tung.

Dessa armenier ombyggda sina liv, bildade familjer, hade barn, och byggt en kyrka i staden Harbin i 1927. De arbetade hårt och gav sina barn en bra utbildning så att den nya generationen skulle gå vidare och leda produktiva liv och alltid hålla sin identitet genom sin tro, sin kyrka och sin nation.
Som dotter till en överlevande, född och utbildad i Kina, det slog mig att ur historiskt perspektiv kan det vara bra att förbereda ett album som skulle [ger] bevis [om] det finns armenier i Kina.

Jag hoppas att detta lilla bidrag till Fresno staten armeniska Studies Program skulle vara till hjälp i den övergripande bilden av vårt folks historia.

1 juli 2003
Fresno, CA
Utdrag ur en rysk -språk tidning som publiceras i Australien cirka 1970.
Nationella grupper i
Harbin (Kina)
Armeniens nationella gruppen

Powered by ScribeFire.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: