Armenian

Turkisk-armeniska film fångas upp i gränsen problem

Posted in armenia by armiks on 2009/01/02

ANKARA – Även om
Turkiet och Armenien ta steg mot en normalisering, en dokumentär av
en grupp turkiska och armeniska filmskapare får fångas upp att göra
med gränsen förordningar i de båda länderna. Men den filmskapare
inte ge upp och skjuta sin film, hålla fast vid namnet ”Aras
dokumentär,” nu namnet på en ung turkisk karaktär i stället
för floden Turkisk-armeniska film fångas upp i gränsen problem
”Aras dokumentär” projekt, ett försök att symbolisera de
gemensamma värderingarna i Turkiet och Armenien genom en film med
sig sin del av floden, har fångats upp i lagar som förbjuder
verksamhet längs den gemensamma gränsen markeras med Aras Älv.

Platsen för den historiska Ani Ruins, planeras som en viktig
inställning för dokumentär, var också läggas till en lista av
mycket känsliga områden som måste bort från filmskapare
”ursprungliga
planerna. Trots hinder som härrör från
välkända politiska förevändningar att ha hållit två nationer
åtskilda under flera årtionden, de filmskapare fastnat för
rubriken ”Aras dokumentär,” som nu återspeglas i namnet
på en ung turkisk påhittad karaktär i filmen: s förnyade
scenario.
Efter september: s fotboll diplomati mellan Ankara och
Jerevan som markerade början på en ny era, filmskapare från de
båda länderna som har gått samman för att producera en dokumentär
förmedla sina hopp om en fortsatt töväder i relationerna. Den
dokumentära projektet, som sponsras av den amerikanska ambassaden i
Ankara, Turkiets armeniska Business Development rådet, eller TABDC,
och den armeniska Marketing Association, var att visa övergången
från vinter till sommar i Aras
River regionen och smältning av
fryst vatten, symboliserar isbrytande ansträngningar mellan de båda
länderna.
Men under den andra omgången av preparat i Jerevan i
förra veckan, filmskapare fick höra att skjuta i Aras regionen var
omöjligt eftersom det låg på gränsen säkerhetszonen och posten
var förbjudet enligt både turkiska och armeniska lagar.
”Tanken
var att använda Aras River som en samlande symbol för att påminna
människor med gemensamma värderingar och liknande livsstil på båda
sidor om floden. Men tyvärr står vi inför det faktum att de Aras
River är en mycket verklig och tjocka gränsen som skiljer
människor, lämnar inget utrymme för kommunikation och samverkan,
”Nergis Öztürk, styrelseledamot i TABDC, berättade Hürriyet
. Därför vår film teamet var tvungna att revidera det scenario,
sade hon, och noterade andra problem de har stött på under sin
vistelse i Jerevan.
Ani ruiner en annan röd linje Mitt stora
intresse från armenierna, det skriftliga grupp höll
en
presskonferens att Öztürk sa var ett test för att se hur
svårt deras uppgift skulle bli. Den Ani ruiner, de flesta som är
belägna i den östra provinsen Kars, betraktas som den antika
huvudstaden av armenier, skulle bli en annan viktig plats i
dokumentären. När film-team har ställt frågor om var Ani Ruins
skulle avbildas som ligger, det skriftliga team beslutat att undvika
att skjuta i historiskt
kontroversiella områden.
Vad finns
kvar i det scenario som symboliska geografi är Akhdamar Island cirka
tre kilometer från kusten i Lake Van, känd för en gammal armeniska
kyrkan nyligen restaurerats av Turkiet i april förra året som en
del av arbetet för försoning. Akhdamar Island kommer inte bara att
vara på den plats där den sista scenen av dokumentär, men också
inspirera till namnet på den kvinnliga karaktären ”Tamara”.

Enligt den berömda armeniska historien, en prinsessa som heter
Tamar bodde på ön och var kär i en vanligare. Denna pojke skulle
simma från fastlandet till ön varje natt, vägledas av ett ljus hon
tänd på honom. Hennes far lärde av pojkens besök och en natt som
hon väntade på sin älskare att komma fram han slog sönder hennes
ljus lämnar pojken i mitten av sjön utan en vägledning för att
indikera vilken riktning de ska simma. De säger att hans döende rop
av ”Akh, Tamar” (Åh, Tamar) kan
fortfarande höras på
natten.
Inom dokumentär, Tamara är en ung armeniska arkitekt
arbetar på en fördämning projekt som skall byggas vid floden Aras.
Samtidigt som söker efter information på Internet hon finner ett
konsultföretag baserat i Turkiet som erbjuder expertis på liknande
projekt. Som Tamara telefoner antalet tillgängliga på Internet, en
ung man vid namn Aras svarar. Detta är hur filmen börjar, att
kombinera ett modernt älskar affären med en historisk konfrontation
mellan de båda kopplas nationer.
Även Tamara och Aras lära
känna varandra, båda också börjar upptäcka det andra landet,
vilket har varit ett mysterium för dem och ett nej post zon.
Slutligen Aras uppmanar Tamara till Turkiet för en resa som kommer
att sluta på Akhdamar Island. Den skriftliga delen av filmen är i
intervjuer och referat från historiska och aktuella utvecklingen.

Gul brud
Den berömda folksong ”Yellow Bride”, som
hävdas av både turkar och armenier, är planerad för att ingå i
soundtrack till filmen. ”Gul Bride” har också spelat på
middag värd armeniska Serge Sarkisian under president Abdullah Gül
landmärke resa till Jerevan den 6 september.
Både filmskapare
och sponsorer avstått från att göra politiska uttalanden, med en
fast linje på 1915 händelser och andra kontroversiella ämnen som
har förgiftat relationerna mellan Turkiet och Armenien. Gruppen sade
att delta i den senaste tidens debatt som startades genom ursäkt
kampanj skulle överskugga deras slutgiltiga mål.
”Vi har
aldrig råkat i politiska diskussioner. Politiker redan göra detta.
Vi är människor. Vi vill göra något annorlunda, något som aldrig
har gjort förut” Nergis Öztürk SA


Powered by ScribeFire.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: