Armenian

Vi lever tillsammans i Georgien och ingenting skulle splittra oss

Posted in armenia by armiks on 2008/12/19

Uppmaning till kommissionen att lösa långdragna tvisten över ägandet av Tbilisi kyrkan.
Genom Fati Mamiashvili i Tbilisi och Sara Khojoyan i Jerevan (CRS nr 473 18-dec-08)
Vid middagstid den 16 november, 22-årige Alexander Oganov såg en bulldozer bredvid den armeniska kyrkan som heter "Heliga Norashen" i Gamla Stan-området i den georgiska huvudstaden Tbilisi.
I kyrkogård, Oganov såg att gravstenar av den 19-talet armeniska välgörare Mikhail Tamashev och hans fru Lidia hade högt upp från marken. Den unge mannen fotograferade scenen på sin mobiltelefon och ringde polisen.
"I kyrkogård Jag såg Fadern Tariel, som är präst i den georgiska kyrkan bredvid Norashen, säger Oganov. "Han sade till mig:" Oroa er inte, vi rengör kyrkogård och utjämning av marken och vi kommer att föra upp gravstenar tillbaka senare "."
Senare, efter det att polisen kom, de gravstenar verkligen fram i tiden. Men detta har inte hindrat en rasande raden från att bryta ut, med armeniska församlingsmedlemmarna att klaga på att Georgiska präst hade förolämpat minnet av de döda.
Den episoden har igen den långdragna bråk mellan den georgiska ortodoxa kyrkan och den armeniska apostoliska kyrkan över ägande och underhåll av ett antal kyrkor på georgiskt territorium. Bland dem är Norashen kyrka i Tbilisi, som armenierna göra anspråk på men som fortfarande ägs av den georgiska staten.
Raden var dåligt omfattas i den georgiska media, med tv inte ägnar någon uppmärksamhet alls. I Armenien är dock en rad arga artiklar publicerades, några av dem anklagar georgier utföra "verkställas Georgianisation" av det armeniska kyrkor i Georgien.
Efter, armeniska bloggare leapt i handling, en protest rally hölls utanför den georgiska ambassaden i Jerevan den 27 november, med demonstranterna kräver de georgiska myndigheterna stoppa förstör armeniska kulturella monument.
Vardan Astzatrian, prefekt vid Institutionen för nationalistiska minoriteter och religion i den armeniska regeringen, kallas den händelse en akt av vandalism.
"En sådan sak kan bara hända i ett land som inte tar väl hand om saker, säger Astzatrian. "Dessutom, den här typen av åtgärder kan vara mycket farligt för att bibehålla stabilitet som är mycket viktig nu i regionen."
Men Fader Tariel, den georgiska präst i mitten av raden, sa IWPR att det hade bara ett missförstånd.
"Jag skulle aldrig skam gravar, även om de var de gravar av [medeltida muslimska erövrarna i Georgien] Jalal ad-din och Shah Abbas, säger prästen. "Marken har sjunkit i samma rum och jag ville på det igen men de gjorde inte jag."
Mikhail Avakian, talesman för den armeniska stiftet i Georgien, sade han tvivlade Fader Tariel: s version av händelserna. "Rensa upp är en uppgift för lämpligt Mayoral tjänsten och inte Fader Tariel, säger han.
Detta var den senaste episoden i en långvarig träta mellan lokala armenier och Fader Tariel. I maj hade han ett staket byggas parallellt med en av väggarna i Norashen omfattas av georgiska ortodoxa symboler. Prästen sa att han hade gjort det med tillstånd av borgmästaren kontor för att skydda kyrkan.
Den armeniska stiftet kallas för stängslet att tas bort – något som ännu inte har gjort.
Fader Tariel säger armenierna orsakar problem eftersom de vill lägga vantarna på Norashen kyrka, vars ursprung är omtvistat.
Enligt Georgiens 2002 års folkräkning, armenier omfattar 7,6 procent av befolkningen i Tbilisi. För hundra år sedan, den armeniska befolkningen i staden var mycket större. Georgier och armenier läsa historien om staden på helt olika sätt.
Den armeniska stiftet säger att Norashen är en armenisk kyrka som går tillbaka ända till den 15: e århundradet. Avakian sade att på 1930-talet Bolsjevikerna stängt det för dyrkan, används den som en bok lager och lämnas byggnaden över till den lokala regeringen.
Den georgiska historiker Bondo Arveladze säger att Norashen var olagligt byggda av armenier i ruinerna av en ortodox kyrka.
"I arkiven kommer du inte hitta någon handling som dess konstruktion utfärdas av Tsar eller patriarken av den tiden, säger Arveladze.
Ända sedan georgiska återfick sin självständighet år 1991, det armeniska stiftet har försökt utan framgång att återhämta Norashen. Kyrkan är fortfarande ägs av ministeriet för ekonomi, med kulturministeriet ansvarar för dess underhåll.
Nikloloz Antadze, som är ansvarig för skydd av monument vid ministeriet för kultur, sade att Norashen var inte i akut behov av hjälp och att frågan om dess återställande var inte med på deras dagordning.
Dörrarna till kyrkan är för närvarande låst. En av de sista männen att få ingång var Fader Tariel, för ett decennium sedan. Han kort började hålla georgiska tjänster där.
"Jag har inte bryta sig in i kyrkan jag helt enkelt öppnat dörrar, säger Fader Tariel. "De trä ändra redan var ruttna, vi uppfört ett georgiska en i sitt rum och började att utföra tjänster där, även om patriarken snart stoppade oss från att göra det."
Den armeniska och georgiska kyrkor har kommit överens om att lösa sina meningsskiljaktigheter över Norashen och fem andra omtvistade kyrkor, men kommissionen i uppdrag att göra detta ännu inte har inrättats.
"De politiska myndigheterna att bilda en kommission som kommer att få ett slut på denna konflikt, säger Levan Ramishvili, chef för den icke-statliga Liberty Institute. "Om kyrkan är Armenien sedan det borde ges tillbaka till armenierna. Kommissionen bör först slå fast vilka det är. "
Armeniens premiärminister Tigran Sarkisian enligt uppgift tagit upp frågan under informella samtal med sin georgiska motsvarighet på besök i Tbilisi den 9 december.
Under tiden har den georgiska, armeniska samhället inte heller Serundi (som betyder New Generation) har tagit på sig rollen som medlare i tvisten.
"Vi lever tillsammans i Georgien och ingenting skulle splittra oss," läsa slogan på cirka 300 armenier och georgier som bildade en mänsklig kedja som länkar samman en rad georgiska och armeniska kyrkor, bland dem Norashen. Chefen för samhället, Mari Mikoyan, skyllde människor för svänger ihop spänningar i denna fråga.
"Det här landet är fortfarande i ett tillstånd av krig, säger Mikoyan, vars far är armeniska och vars mor är georgiska och som fick en medalj för hennes tjänster som en front-line läkare i aug krig över Sydossetien. "Den som artificiellt tar upp frågan om omtvistade kyrkor och försöker att handla om det är en fiende till sitt folk och religion!
"Det är dags för historiker, kulturella forskare och domkapitel tjänstemän att tänka på detta."
Fati Mamiashvili är en reporter med Rustavi-2-tv i Tbilisi. Sara Khojoyan är en uppgiftslämnarens Armenianow.com med i Jerevan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: